Listing 1 - 10 of 10
Sort by

Book
De metaforenmachine : een geschiedenis van het geheugen
Author:
ISBN: 9065544895 9789065544896 Year: 2003 Publisher: Groningen Historische Uitgeverij

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De auteur is werkzaam aan de universiteit van Groningen, sectie Grondslagen in de Geschiedenis van de Psychologie. Dit boek is een grondige bewerking van een in kleine kring verspreide dissertatie. Vanaf het wastablet van Plato tot en met de moderne computers zijn de filosofische en psychologische theorieën van het menselijke geheugen (en hersenwerking) doordrongen van metaforen. De auteur toont uitvoerig aan hoe de geschiedenis van deze metaforen sterk gelijkt op een rondgang door de depots van een technisch museum. Immers, bijna elke nieuwe ontdekking of uitvinding verschafte de mensheid a.h.w. een nieuwe metafoor om de werking van ons geheugen te verklaren. Gelukkig is dit originele en zeer uitvoerige - maar saai wetenschappelijke - opzoekingswerk doorspekt met gedetailleerde verhalen over de talloze geleerden die met hun ontdekkingen en ingenieuze theorieën zo sterk onze culturele voorgeschiedenis hebben beïnvloed. Merkwaardig is wel dat tot op de dag van vandaag alle metaforen van het brein een homunculus bevatten die alles bedient. Nog steeds verzetten wij ons intuïtief tegen de gedachte dat onze hersenen hun werk kunnen doen zonder toezicht van een denkend en oordelend bewustzijn. Nochtans zijn er steeds meer wetenschappelijke aanwijzingen dat onze hersenen wel degelijk werken zonder innerlijke organisator. [Wilfried Daems]


Book
Starten met studeren : ingrediënten voor je studieaanpak in het hoger onderwijs
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789057181863 905718186X Year: 2012 Publisher: Antwerpen UPA (University Press Antwerp)

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Studeren aan het hoger onderwijs is voor vele studenten een uitdaging. Hoe begin je aan zo'n grote cursus? Hoe plan je alles in? Hoe bereid je je best voor op de examens? Het vergt een andere strategie dan in het secundair onderwijs en het is niet altijd gemakkelijk om een eigen studiemethode te vinden.In Starten met studeren ga je aan de hand van concrete oefeningen na welke stappen je kan zetten om je studieaanpak te verbeteren. Het is in eerste instantie bedoeld voor individueel gebruik door studenten van het hoger onderwijs. Daarnaast kan het ook ondersteuning bieden bij studentenbegeleiding.Het werkboek werd samengesteld door studentenpsychologen van de Dienst voor Studieadvies en Studentenbegeleiding van de Universiteit Antwerpen. Het is een werkboek uit de praktijk, voor de praktijk. Inspirerende tips en tricks om zelf aan de slag te gaan met verschillende aspecten van het studeren.


Book
Geheugenstoornissen : revalidatie en psychosociale zorg
Authors: --- --- ---
ISBN: 9033448955 Year: 2003 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Samenvatting:Over hulpverlening aan kinderen en volwassenen metgeheugenstoornissenwordt niet veel onderzoek gedaan. Het feit dat hethier gaat over problemen die zijn ingebed in een ruimere problematiekzoals diverse cognitieve stoornissen na hersentrauma, verouderingendementie, is hier zeker niet vreemd aan. Een andere factor die meespeeltis de nog relatief weinig verspreide en uitgebouwde hulpverlening aanpersonen met niet-aangeboren hersenletsel (NAH). Dit boek bevat bijdragendie op beide elementen inspelen. Enerzijds met artikels die degeheugenstoornis(sen) als een afzonderlijkgegeven van bredereproblematieken belichten. Anderzijds met voorbeelden van hoe men dezehandicap zo wetenschappelijk mogelijk en met veel creativiteit in deklinische praktijk probeert te verbeteren of/en aanleert hoe men er metzo weinig mogelijk beperkingen mee kan leven. Die tweeledigheid wordt inmeerdere bijdragen verweven met specifieke aspecten in de diagnostiek ende revalidatie, wat sterk bijdraagt tot de relevantie en levendigheid vandit boek. De bijdragen zijn rechtstreeks toepasbaar op of vooral afgeleiduit de praktijk.


Book
Business mapping : betere business door beter breinwerk
Authors: --- ---
ISBN: 9789045520230 9045520230 Year: 2007 Publisher: Antwerpen De Boeck

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Betere business door beter breinwerk is een Nederlandstalig praktijkboek rond Business Mapping: de toepassing van Mind Mapping voor efficiënter breingebruik op kantoor, in de vergaderzaal en op de werkvloer.


Book
Het geheugen bij ouderen
Author:
ISBN: 9067166790 Year: 1999 Volume: *2 Publisher: Diegem Kluwer Editorial

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

1. Het menselijk geheugen 2. Een globaal concept voor het geheugen op oudere leeftijd 3. Het normaal verouderen van het geheugen 4.De pathologische geheugenstoornissen bij ouderen 5. Dementie en het geheugen 6. De aanpak avn geheugenstoornissen


Book
Edushock : breinoptimizer voor leren in de toekomst
Authors: --- ---
ISBN: 9789077432501 Year: 2011 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een praktische gids voor meer plezier en passie in levenslang leren. Oproep tot innovatie en creativiteit in het onderwijs. Ga mee in de choquerende trends die het onderwijs drastisch zullen veranderen. Lees hoe je als leerkracht evolueert van 'go with the flow' naar 'make the flow'. Een schat aan praktijkvoorbeelden, concrete tips en levensechte cases voor leerkrachten én studenten. Edushock neemt je mee in een razend leeravontuur. Twintig tweets uit een denkbeeldige toekomst leggen choquerende trends bloot die de wereld de komende jaren drastisch zullen veranderen. Die trends worden geïllustreerd met een fictief toekomstverhaal. Edushock is een zapboek dat oproept tot meer creativiteit en innovatie in het onderwijs. Het is compleet met concrete tips voor leerkrachten, leerlingen en beleidsmakers. Bron : http://www.boekenbank.be


Book
Leuker leren: een nieuw praktijkboek voor breinvriendelijke studie
Authors: ---
ISBN: 9034112020 Year: 2000 Publisher: Antwerpen Standaard Uitgeverij

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek wil de spontane leerhonger van het menselijk brein opnieuw aanwakkeren, door de toepassing van recente inzichten in hoe onze hersenen het liefste leren. Het combineert nieuwe leertechnieken zoals Mind Mapping, Speed Reading, Radiant Thinking, en Mental Literacy. Daarnaast vindt de lezer praktische toepassingen van de meervoudige intelligenties van Howard Garder, NLP-ankers, toegepaste meditatie en intuïtieve visievorming. Hierbij hoort een cd 'Mind Manager's2004/118. Plaats: 371.21

Keywords

Geheugen. --- Leren. --- Permanente vorming. --- Studievaardigheden. --- Leermethoden. --- Lerende organisatie. --- Levenslang leren. --- Studeren. --- Cognitive psychology --- Study methods --- leermethoden --- leren --- didactiek --- Leren --- permanente vorming --- Studievaardigheden --- Mindmapping --- onderwijs --- vorming en opleiding --- Apprentissage Leerproces --- Cerveau Hersenen --- Formation continuée Permanente opleiding --- Intelligence Intelligentie --- Mentorat Mentorschap --- Méthodes d'enseignement Onderwijsmethoden --- Méthodes de pensée Denkmethoden --- Organisation en apprentissage Lerende organisatie --- Techniques Technieken --- #KVHB:Leerpsychologie --- #KVHB:Leren --- #KVHB:Mind manager --- #KVHB:Studiemethode --- 159.95 --- 37.041 --- leertechnieken --- leren leren --- mind mapping --- 450.8 --- studiemethoden --- 159.953 --- 37.03 --- 493 --- Brein --- Geheugen --- Leren leren --- Levenslang leren --- Mind mapping --- Permanente vorming --- Studeren --- Studiemethodes (Studievaardigheden) --- communicatie --- creativiteit --- geheugen --- geheugentraining --- hersenen --- levenslang leren --- psychologie --- studeren --- studievaardigheden --- 37 --- 371.3 --- 371.39 --- Doelstellingen --- IQ --- Intelligentie --- Intelligenties --- Leerproces --- Leerpsychologie --- Mind Mapping --- Omgeving --- Onbewuste, het --- Onderwijs --- Opleiding in organisaties (bedrijfsopleiding, lerende organisatie) --- Plannen --- Snellezen --- Studiemethode --- Studiemethodes --- leren leren (ler) --- 415.4 --- Hersenen --- Menselijk brein --- studiemethode --- E07066.jpg --- pedagogiek --- studiebegeleiding --- zelfsturend leren --- Vaardigheden talenten zelfontwikkeling zelfontplooiing --- Cognitieve psychologie --- Studiemethodiek --- methodiek van het studeren, huiswerk, maken van scripties, snellezen --- Methodiek van het studeren --- Sociaal-cultureel werk - Volwasseneneducatie --- 371.21 --- Contains audio-visual material --- studentenbegeleiding --- Studiemethoden --- Mental literacy --- Memory --- Thought and thinking. --- Knowledge management. --- Learning. --- KNOWLEDGE --- MIND --- Management. --- Study --- Administration --- Industrial relations --- Organization --- Learning process --- Comprehension --- Education --- Management of knowledge assets --- Management --- Information technology --- Intellectual capital --- Organizational learning --- Mind --- Thinking --- Thoughts --- Educational psychology --- Philosophy --- Psychology --- Intellect --- Logic --- Perception --- Psycholinguistics --- Self --- Retention (Psychology) --- Thought and thinking --- Executive functions (Neuropsychology) --- Mnemonics --- Perseveration (Psychology) --- Reproduction (Psychology) --- Monograph --- #gsdbP --- Mindmap


Book
De taalverwerving van het kind : een hernieuwde oriëntatie in het Nederlandstalig onderzoek
Authors: ---
ISBN: 9001776256 9789001776251 Year: 1987 Volume: 9 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit is een hernieuwd overzicht van hetgeen bekend is op het gebied van de taalverwerving: een introductie tot de actuele stromingen in de literatuur, en een inzicht in het onderzoek in Nederland en Vlaanderen.

Keywords

Dutch language --- Language acquisition --- Language Development. --- Psycholinguistics. --- 81.232 --- Kinderen --- Taal --- Taalverwerving --- 800 ) Taalverwerving --- 803.3 --- kind en taal --- taalverwerving --- taalverwerving (ler) --- 159.953 --- kindertaal --- psycholinguïstiek --- taalontwikkeling --- 416.5 --- 472.1 --- Taalverwerving ; kinderen --- 416.1 --- 416.23 --- kinderpsychologie --- ontwikkelingspsychologie --- kinderen --- Nederlands --- Academic collection --- #PBIB:1999.2 --- #SBIB:309H518 --- #KVHB:Taalontwikkeling --- 803.93-07 --- 803.93-07 Nederlands: taalonderwijs; taalverwerving --- Nederlands: taalonderwijs; taalverwerving --- Psycholinguistic --- Development, Language --- Developments, Language --- Language Developments --- Psycholinguistics --- Acquisition of language --- Developmental linguistics --- Developmental psycholinguistics --- Language and languages --- Language development in children --- Psycholinguistics, Developmental --- Interpersonal communication in children --- Flemish language --- Netherlandic language --- Germanic languages --- Acquisition --- Algemene kinder- en jeugdpsychologie --- Tot c. 13 jaar --- psycholinguïstiek, taalverwerving, kindertaal --- Verbale communicatie: sociologie, antropologie, sociolinguistiek --- LANGUAGE DEVELOPMENT. --- Language acquisition. --- Acquisition. --- Historische en vergelijkende pedagogiek. --- Language development. --- Ontwikkelingspsychologie --- Cognitieve ontwikkeling. --- Psycholinguïstiek. --- Taalverwerving. --- Cognitive psychology --- Developmental psychology --- Sociolinguistics --- Didactics of Dutch --- didactiek --- Didactics of primary education --- Cognitieve psychologie --- Didactiek van het Nederlands --- Didactiek van het lager onderwijs --- Sociolinguïstiek --- Psycholinguïstiek --- Language Development --- Language Acquisition --- Acquisition, Language --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Dutch language - Acquisition

Listing 1 - 10 of 10
Sort by