Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|
Choose an application
De auteur is werkzaam aan de universiteit van Groningen, sectie Grondslagen in de Geschiedenis van de Psychologie. Dit boek is een grondige bewerking van een in kleine kring verspreide dissertatie. Vanaf het wastablet van Plato tot en met de moderne computers zijn de filosofische en psychologische theorieën van het menselijke geheugen (en hersenwerking) doordrongen van metaforen. De auteur toont uitvoerig aan hoe de geschiedenis van deze metaforen sterk gelijkt op een rondgang door de depots van een technisch museum. Immers, bijna elke nieuwe ontdekking of uitvinding verschafte de mensheid a.h.w. een nieuwe metafoor om de werking van ons geheugen te verklaren. Gelukkig is dit originele en zeer uitvoerige - maar saai wetenschappelijke - opzoekingswerk doorspekt met gedetailleerde verhalen over de talloze geleerden die met hun ontdekkingen en ingenieuze theorieën zo sterk onze culturele voorgeschiedenis hebben beïnvloed. Merkwaardig is wel dat tot op de dag van vandaag alle metaforen van het brein een homunculus bevatten die alles bedient. Nog steeds verzetten wij ons intuïtief tegen de gedachte dat onze hersenen hun werk kunnen doen zonder toezicht van een denkend en oordelend bewustzijn. Nochtans zijn er steeds meer wetenschappelijke aanwijzingen dat onze hersenen wel degelijk werken zonder innerlijke organisator. [Wilfried Daems]
Cognitive psychology --- geheugen (mensen) --- 159.953 --- Geheugen. Herinnering --- Memory --- History. --- 159.953 Geheugen. Herinnering --- Cultuurfilosofie ; het geheugen ; geschiedenis --- 159.95*1 --- Filosofie ; Cultuurfilosofie --- Cognitieve psychologie --- 159.95*1 Cognitieve psychologie --- 130.2 --- History of civilization --- cultuurgeschiedenis --- geheugen --- History --- memory --- memory [psychological concept] --- MEMOIRE --- HISTOIRE
Choose an application
Studeren aan het hoger onderwijs is voor vele studenten een uitdaging. Hoe begin je aan zo'n grote cursus? Hoe plan je alles in? Hoe bereid je je best voor op de examens? Het vergt een andere strategie dan in het secundair onderwijs en het is niet altijd gemakkelijk om een eigen studiemethode te vinden.In Starten met studeren ga je aan de hand van concrete oefeningen na welke stappen je kan zetten om je studieaanpak te verbeteren. Het is in eerste instantie bedoeld voor individueel gebruik door studenten van het hoger onderwijs. Daarnaast kan het ook ondersteuning bieden bij studentenbegeleiding.Het werkboek werd samengesteld door studentenpsychologen van de Dienst voor Studieadvies en Studentenbegeleiding van de Universiteit Antwerpen. Het is een werkboek uit de praktijk, voor de praktijk. Inspirerende tips en tricks om zelf aan de slag te gaan met verschillende aspecten van het studeren.
Studiebegeleiding --- Hoger onderwijs. --- Study methods --- studiemethoden --- Higher education --- studiemethode-begeleiding --- 450.8 --- 489.52 --- hoger onderwijs --- studieplanning --- Hoger onderwijs ; Vlaanderen --- studieadvies --- 371.322.6 --- 159.953.5 --- 691 --- 159.953.5 Leren. Verwerven van kennis --- Leren. Verwerven van kennis --- 371.322.6 Leren studeren --- Leren studeren --- Methodiek van het studeren --- Studiebegeleiding (hoger onderwijs) --- 378 --- 371.21 --- Pedagogie en didactiek --- Leren --- Studiemethoden --- Hoger onderwijs --- Studievaardigheden --- Study methods. --- Higher education. --- studiemethode-begeleiding. --- studiemethoden. --- studiebegeleiding --- studievaardigheden --- leren studeren --- Studiemethode --- leren leren --- didactiek --- Studievaardigheden ; hoger onderwijs --- studying
Choose an application
159.953 --- #KVHB:Geheugenstoornissen --- geheugenstoornissen --- neuropsychologie --- ADHD --- autisme --- leerstoornissen --- dementie --- aneurysma --- Korsakovsyndroom --- Geheugen --- Kinder- en jeugdpsychiatrie --- Psychogeriatrie --- Geheugen (vergeetachtigheid) --- 159.953 Geheugen. Herinnering --- Geheugen. Herinnering --- Mémoire --- Pédopsychiatrie --- Psychogériatrie --- Geheugenproblemen --- Leerproblemen --- Neuropsychologie --- Dementie --- Trauma --- Revalidatie --- Therapie --- Psychosociale hulpverlening --- Bejaarden --- Kinderen --- Volwassenen --- Biochemie --- Neuropsychologische stoornissen --- Gedragstherapie --- Traumatologie --- Bloedingen --- Schizofrenie --- Geheugen (psychologie) --- Geheugenprobleem --- Leerprobleem --- Psychotrauma --- Oudere --- Kind --- Volwassene --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Sport --- Bloeding --- Syndroom van Korsakov --- Koorts --- Cognitive psychology
Choose an application
04
Cognitive psychology --- ontdekkend leren --- pedagogische psychologie --- Educational psychology --- actief leren --- 615.851 --- 159.9 ROGERS, CARL --- 159.953.5 --- 159.953.5 Leren. Verwerven van kennis --- Leren. Verwerven van kennis --- 159.9 ROGERS, CARL Psychologie--ROGERS, CARL --- 159.9 ROGERS, CARL Psychologie: zie ook: Psychiatrie: n-{616.89-008} en n-{615.851}--ROGERS, CARL --- Psychologie--ROGERS, CARL --- Psychologie: zie ook: Psychiatrie: n-{616.89-008} en n-{615.851}--ROGERS, CARL --- Psychotherapie. Pschychoanalyse als therapie --- Learning [Psychology of ] --- 453.9 --- Onderwijs --- Onderwijstheorieën --- Rogers, Carl --- Overige onderwijsstelsels
Choose an application
Samenvatting:Over hulpverlening aan kinderen en volwassenen metgeheugenstoornissenwordt niet veel onderzoek gedaan. Het feit dat hethier gaat over problemen die zijn ingebed in een ruimere problematiekzoals diverse cognitieve stoornissen na hersentrauma, verouderingendementie, is hier zeker niet vreemd aan. Een andere factor die meespeeltis de nog relatief weinig verspreide en uitgebouwde hulpverlening aanpersonen met niet-aangeboren hersenletsel (NAH). Dit boek bevat bijdragendie op beide elementen inspelen. Enerzijds met artikels die degeheugenstoornis(sen) als een afzonderlijkgegeven van bredereproblematieken belichten. Anderzijds met voorbeelden van hoe men dezehandicap zo wetenschappelijk mogelijk en met veel creativiteit in deklinische praktijk probeert te verbeteren of/en aanleert hoe men er metzo weinig mogelijk beperkingen mee kan leven. Die tweeledigheid wordt inmeerdere bijdragen verweven met specifieke aspecten in de diagnostiek ende revalidatie, wat sterk bijdraagt tot de relevantie en levendigheid vandit boek. De bijdragen zijn rechtstreeks toepasbaar op of vooral afgeleiduit de praktijk.
Geheugenstoornissen. --- Cognitive psychology --- Psychiatry --- geheugenstoornissen --- Affective and dynamic functions --- Hygiene. Public health. Protection --- geheugentraining --- kinderen --- 159.953 --- #KVHB:Geheugenstoornissen --- Geestelijke gezondheidszorg --- Geheugen --- Hersenen --- Revalidatie --- Traumatologie --- 606.1 --- NAH --- dementie --- diagnose --- geestelijke gezondheidszorg --- geneeskunde --- gezin --- gezondheidszorg --- hersenletsel --- hersentrauma --- hulpverlening --- neurologie --- psychosociale hulpverlening --- recht --- revalidatie --- therapie --- Geheugen (vergeetachtigheid) --- 606.3 --- geheugen (gez) --- revalidatie (gez) --- dementie (dementia, dementia senilis) --- geheugen --- patiëntenvermogenbeheer (persoonsgerichte bewindvoering) --- wilsonbekwaamheid --- 159.953 Geheugen. Herinnering --- Geheugen. Herinnering --- Soins de santé mentale --- Mémoire --- Cerveau --- Rééducation --- Neurologie --- Ergotherapie --- Hersentrauma --- Recht --- Gedragstherapie --- Diagnose --- Dementie --- Niet-aangeboren hersenletsels --- Ethiek --- Geheugen (psychologie) --- Niet-aangeboren hersenletsel --- Godsdienst --- Sport --- Duurzaamheid --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Verpleegkunde --- Drank --- Gezondheid --- Volwassene
Choose an application
Betere business door beter breinwerk is een Nederlandstalig praktijkboek rond Business Mapping: de toepassing van Mind Mapping voor efficiënter breingebruik op kantoor, in de vergaderzaal en op de werkvloer.
Business Intelligence. --- Kennismanagement --- Mind mapping. --- Ondernemingen. --- Cognitive psychology --- leermethoden --- leren leren --- Organization theory --- bedrijfsleven --- Study methods --- mindmapping --- levenslang leren --- change, cultuur, communicatie, gedrag, verandering, zelfontwikkeling --- leertechnieken --- mind mapping --- Méthodes Methoden --- Cerveau Hersenen --- Pensée Denken --- Formation continuée Permanente opleiding --- 159.953 --- 159.954 --- 659 --- Communicatie in en door de onderneming --- Creatief denken --- Geheugen --- Business mapping --- Onderwijs --- Onderwijsvernieuwing --- Leren --- Mindmapping --- Managementvaardigheden --- Lerende organisaties --- Management --- Mindmap --- Lerende organisatie
Choose an application
1. Het menselijk geheugen 2. Een globaal concept voor het geheugen op oudere leeftijd 3. Het normaal verouderen van het geheugen 4.De pathologische geheugenstoornissen bij ouderen 5. Dementie en het geheugen 6. De aanpak avn geheugenstoornissen
Dementie. --- Geheugen --- Geheugenstoornissen. --- Ouderen. --- dementie --- Age group sociology --- Geriatrics --- geheugen (mensen) --- geheugenstoornissen --- Sociology of health --- bejaarden --- bewustzijnsstoornissen --- geheugen --- geriatrie --- 324 --- 415.4 --- bejaardenzorg --- gerontologie --- gezondheidszorg --- 159.953 --- Bejaarden (ouderen) --- Bejaarden / ouderen (bejaardenzorg, ouderen) --- Dementie (Alzheimer, demente bejaarden, jong-dementerenden) --- Geheugenoefening --- Geriatrie --- Reminiscentie --- 605.93 --- geheugen (gez) --- geriatrie (gez) --- geriatrische verpleegkunde (gez) --- psychogeriatrie (gez) --- 612.8 --- Ouderen --- Verouderingsproces --- 606.5 --- bejaardenpsychologie --- dementie (dementia, dementia senilis) --- reminiscentie --- vergeetachtigheid --- Dementie --- Sociale problemen van en zorg voor ouderen; algemeen --- Hogere geestelijke functies --- (zie ook: geriatrie, gerontologie) --- Gerontologie --- Bejaardenproblematiek --- Geheugen (psychologie) --- Ouderenproblematiek
Choose an application
Een praktische gids voor meer plezier en passie in levenslang leren. Oproep tot innovatie en creativiteit in het onderwijs. Ga mee in de choquerende trends die het onderwijs drastisch zullen veranderen. Lees hoe je als leerkracht evolueert van 'go with the flow' naar 'make the flow'. Een schat aan praktijkvoorbeelden, concrete tips en levensechte cases voor leerkrachten én studenten. Edushock neemt je mee in een razend leeravontuur. Twintig tweets uit een denkbeeldige toekomst leggen choquerende trends bloot die de wereld de komende jaren drastisch zullen veranderen. Die trends worden geïllustreerd met een fictief toekomstverhaal. Edushock is een zapboek dat oproept tot meer creativiteit en innovatie in het onderwijs. Het is compleet met concrete tips voor leerkrachten, leerlingen en beleidsmakers. Bron : http://www.boekenbank.be
Leren. --- Studievaardigheden. --- leren --- Didactics --- onderwijsvernieuwing --- Study methods --- School management --- didactiek --- sociale media --- 720 Onderwijs --- 451.3 --- onderwijs --- 159.953 --- 450.8 --- Creativiteit --- Onderwijsvernieuwing --- Studievaardigheden --- creativiteit --- hoger onderwijs --- innovatie --- Onderwijs --- Studiewijzers --- 371 --- Innovaties --- Leren leren --- Leren --- Onderwijs ; toekomst --- 371.3 --- 111917.jpg --- Apprentissage Leerproces --- Cerveau Hersenen --- geheugen en leren --- Methodiek van het studeren --- Education --- Philosophy --- Aims and objectives --- Teaching --- Methodology --- PXL-Central Office 2018 --- onderwijsinnovatie --- leren leren --- creatief denken --- Studiemethoden --- Trends --- Toekomstbeeldvorming --- Leermethoden --- Studeren --- Vaardigheden --- beroepsvervolmaking --- facebook --- informatica --- internet --- leerkracht --- leerkrachtenbegeleiding --- leermethoden --- levenslang leren --- studievaardigheden --- 370.02 --- Studiemethode --- Musiceren --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Trend --- Toekomstvisie --- Leermethode
Choose an application
Dit boek wil de spontane leerhonger van het menselijk brein opnieuw aanwakkeren, door de toepassing van recente inzichten in hoe onze hersenen het liefste leren. Het combineert nieuwe leertechnieken zoals Mind Mapping, Speed Reading, Radiant Thinking, en Mental Literacy. Daarnaast vindt de lezer praktische toepassingen van de meervoudige intelligenties van Howard Garder, NLP-ankers, toegepaste meditatie en intuïtieve visievorming. Hierbij hoort een cd 'Mind Manager's2004/118. Plaats: 371.21
Geheugen. --- Leren. --- Permanente vorming. --- Studievaardigheden. --- Leermethoden. --- Lerende organisatie. --- Levenslang leren. --- Studeren. --- Cognitive psychology --- Study methods --- leermethoden --- leren --- didactiek --- Leren --- permanente vorming --- Studievaardigheden --- Mindmapping --- onderwijs --- vorming en opleiding --- Apprentissage Leerproces --- Cerveau Hersenen --- Formation continuée Permanente opleiding --- Intelligence Intelligentie --- Mentorat Mentorschap --- Méthodes d'enseignement Onderwijsmethoden --- Méthodes de pensée Denkmethoden --- Organisation en apprentissage Lerende organisatie --- Techniques Technieken --- #KVHB:Leerpsychologie --- #KVHB:Leren --- #KVHB:Mind manager --- #KVHB:Studiemethode --- 159.95 --- 37.041 --- leertechnieken --- leren leren --- mind mapping --- 450.8 --- studiemethoden --- 159.953 --- 37.03 --- 493 --- Brein --- Geheugen --- Leren leren --- Levenslang leren --- Mind mapping --- Permanente vorming --- Studeren --- Studiemethodes (Studievaardigheden) --- communicatie --- creativiteit --- geheugen --- geheugentraining --- hersenen --- levenslang leren --- psychologie --- studeren --- studievaardigheden --- 37 --- 371.3 --- 371.39 --- Doelstellingen --- IQ --- Intelligentie --- Intelligenties --- Leerproces --- Leerpsychologie --- Mind Mapping --- Omgeving --- Onbewuste, het --- Onderwijs --- Opleiding in organisaties (bedrijfsopleiding, lerende organisatie) --- Plannen --- Snellezen --- Studiemethode --- Studiemethodes --- leren leren (ler) --- 415.4 --- Hersenen --- Menselijk brein --- studiemethode --- E07066.jpg --- pedagogiek --- studiebegeleiding --- zelfsturend leren --- Vaardigheden talenten zelfontwikkeling zelfontplooiing --- Cognitieve psychologie --- Studiemethodiek --- methodiek van het studeren, huiswerk, maken van scripties, snellezen --- Methodiek van het studeren --- Sociaal-cultureel werk - Volwasseneneducatie --- 371.21 --- Contains audio-visual material --- studentenbegeleiding --- Studiemethoden --- Mental literacy --- Memory --- Thought and thinking. --- Knowledge management. --- Learning. --- KNOWLEDGE --- MIND --- Management. --- Study --- Administration --- Industrial relations --- Organization --- Learning process --- Comprehension --- Education --- Management of knowledge assets --- Management --- Information technology --- Intellectual capital --- Organizational learning --- Mind --- Thinking --- Thoughts --- Educational psychology --- Philosophy --- Psychology --- Intellect --- Logic --- Perception --- Psycholinguistics --- Self --- Retention (Psychology) --- Thought and thinking --- Executive functions (Neuropsychology) --- Mnemonics --- Perseveration (Psychology) --- Reproduction (Psychology) --- Monograph --- #gsdbP --- Mindmap
Choose an application
Dit is een hernieuwd overzicht van hetgeen bekend is op het gebied van de taalverwerving: een introductie tot de actuele stromingen in de literatuur, en een inzicht in het onderzoek in Nederland en Vlaanderen.
Dutch language --- Language acquisition --- Language Development. --- Psycholinguistics. --- 81.232 --- Kinderen --- Taal --- Taalverwerving --- 800 ) Taalverwerving --- 803.3 --- kind en taal --- taalverwerving --- taalverwerving (ler) --- 159.953 --- kindertaal --- psycholinguïstiek --- taalontwikkeling --- 416.5 --- 472.1 --- Taalverwerving ; kinderen --- 416.1 --- 416.23 --- kinderpsychologie --- ontwikkelingspsychologie --- kinderen --- Nederlands --- Academic collection --- #PBIB:1999.2 --- #SBIB:309H518 --- #KVHB:Taalontwikkeling --- 803.93-07 --- 803.93-07 Nederlands: taalonderwijs; taalverwerving --- Nederlands: taalonderwijs; taalverwerving --- Psycholinguistic --- Development, Language --- Developments, Language --- Language Developments --- Psycholinguistics --- Acquisition of language --- Developmental linguistics --- Developmental psycholinguistics --- Language and languages --- Language development in children --- Psycholinguistics, Developmental --- Interpersonal communication in children --- Flemish language --- Netherlandic language --- Germanic languages --- Acquisition --- Algemene kinder- en jeugdpsychologie --- Tot c. 13 jaar --- psycholinguïstiek, taalverwerving, kindertaal --- Verbale communicatie: sociologie, antropologie, sociolinguistiek --- LANGUAGE DEVELOPMENT. --- Language acquisition. --- Acquisition. --- Historische en vergelijkende pedagogiek. --- Language development. --- Ontwikkelingspsychologie --- Cognitieve ontwikkeling. --- Psycholinguïstiek. --- Taalverwerving. --- Cognitive psychology --- Developmental psychology --- Sociolinguistics --- Didactics of Dutch --- didactiek --- Didactics of primary education --- Cognitieve psychologie --- Didactiek van het Nederlands --- Didactiek van het lager onderwijs --- Sociolinguïstiek --- Psycholinguïstiek --- Language Development --- Language Acquisition --- Acquisition, Language --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Dutch language - Acquisition
Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|